Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2014-01-08

Ett program om Liv Ullman och Ingmar Bergman på 1:an

Lite lugnare dag på jobbet idag. Datorkurs med Google Chromebooks och om våra nya googlekonton. Hur man delar dokument och mappar och kommer åt dem och programmen med både telefon, padda, Cromebook och dator.
Jag har tagit ner hälften av alla mina utebelysningar när jag kom hem. De ligger i hallen och torkar innan jag viker ihop dem.
Dansekompisen ringde. Det blir dans imorgon. :) Fick packa ner kläder och smycken. Kör direkt efter jobbet.
Jag har sett ett program om Ingmar Bergmans och Liv Ullmans  relation och vänskap. Ett fantastiskt finstämt program om en livslång vänskap över all gränser. 

Av Bo Bergman

Det sitter en herre i himlens sal.
och till hans åldriga händer
gå knippen av trådar i tusental
från vart människoliv han tänder.
Han samlar dem alla, och rycker han till
så niga och bocka vi som han vill
och göra så lustiga piruetter.
Vi stackars marionetter.


Vi äta och dricka och älska och slåss
och dö och stoppas i jorden.
Vi bära den lysande tankens bloss
vi äro så stora i orden.

I härlighet leva vi och i skam,
men allt som går under och allt som går fram
och allt som vår lycka och ofärd bådar

är bara ryck i trådar.

Du åldrige herre i himlens sal,
När skall du tröttna omsider?
Se dansen på dockornas karneval
är lik sig i alla tider.

Ett ryck i tråden – och allting tar slut
och människosläktet får sova ut.
Och sorgen och ondskan vila sig båda
 din stora leksakslåda.

 

Inga kommentarer: