Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2010-12-19

Laktitsglögg och pipparkaksbak och snöriddaren som plogade min väg.








































DUNDERFÖRKYLD ! Snöade på lördagen tog mej till Ystad för att fixa några ärenden. Snömodd och halkigt på både vägar och parkeringsplatser. Höll på att sätta fast bilen på några ställen. Köpte verktygsställ till kaminen..dyrt! och vedkorg. Sen en tur till apoteket och handlade på mej en del självkureringsmedikamenter. Det första jag gjorde när jag kom till kompisen var att dra in en rejäl dos av alla kurer.
Jag kände mej genast bättre. Men eftersom det strax efter förkylningskuren blev systemets lakritsglögg, så är det svårt att bevisa vad som hjälpte mest. Kuren eller glöggen ha ha. Men glöggen var verkligen god liksom de skurna pepparkakorna med Whiskeyost till. Det var till och med i klass med min favorit: ”Tranbärsglöggen med chili och ingefära” från Kiviks musteri”.
Sen blev det pepparkaksbak. Jag är en samlare av ovanliga pepparkaksformar. Har säkert 100, en del riktigt ”flasiga”.
Det där med pepparkaksdeg är en hel vetenskap. Jag har lyckats göra av med mitt favoritrecept och kan inte hitta något riktigt bra ersättningsrecept. Jag har de sista åren prövat olika.
En bra deg ska:
Vara lätt att kavla ut, kakorna lätta att ta upp på plåten. När man sen gräddar dem får de inte svälla upp och bli oformliga utan färdigbakade vara släta, hårda, knapriga, fin form och dessutom smaka gott. Inga lätta krav, men jag fortsätter testa. Är det någon som har den perfekta degen, så är jag tacksam för receptet.
Kompisen kollade damhandbollen samtidigt. Sverige i final mot Norge och Danmark i semi. Inte dumt alls! Vid 22.00 var jag ganska schack matt och ringde till min snöriddare som vi avtalat. Han körde ner och plogade min väg så det vara autostrada ända till garaget. Vilken service! Vilka fantastiska vänner man har !






Inga kommentarer: