Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2010-03-28

Helar mitt hjärta







Min strand
En hålväg sluttar ner mot sjön
och låga fiskarhus
som kurar under backens kron
vid evigt böljesus.
Där är jag hemma och där är
en kudde för min kind.
Jag vet jag kunde hitta där
än om jag vore blind.
Där viskar Sundet med sitt skum
hur Långt bort än jag för:
-Kom hem till hav och gavelrum
till morgonljus och mor.
Där mumlar almen med sitt sus
var än jag går till sängs:
- Det är i detta fadershus
ditt liv förlängs, förlängs
Där är den trappa som jag nött
alltsen jag sprang på bara ben.
Där är var sak i kärlek skött,
där är vår tröskel skurad ren.
den lyste till när jag gick vill
och genom ve och väl
blev detta hus förvandlat till
ett finrum i min själ
Där vandrar alla vindars brus
som klockton och som harposång
och över låga fiskarhus
har stjärnorna sin höga gång
Där är jag hemma. All vår jords

beglänsta sagoland
finns utanför och inombords
vid denna barndomsstrand
Av Gabriel Jönsson

Inga kommentarer: