Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2010-03-03

E det sant? Kan det vara våren?

Våren kommer fast man ibland inte tror det när det e som mörkast. Våren har alltid satt igång positiva tankar. Grönska spirar ur den bruna jorden och allt som varit dött och domnat spirar igen och växer.Våren ger hopp om kraft och energi till förändring och en tro på människan och det levandets förmåga att överleva och växa mot alla odds. Jag såg de små vintergäcken på en bar fläck i min trädgård. Jag tog skyfflen och öste febrilt ut snö från vallarna till de bara fläckarna. Kanske det smälter snabbare då? Välkommen Vår och värm mitt frusna hjärta.

Grönskan av Jacques Werup

Så kommer den späda grönskan åter,
den som passserat djurens magar,
eller dött i jordens frusna skorpa,
den kommer åter, hör, hör hur den låter!
Den andas och den sjunger,
den skrattar, den gråter-
korpars hesa skratt eller barnens stoj
i vårens glesa hagar-
hör hur grönskan låter när den kommer åter!

Obeskrivlig är den, den späda grönskan,
som har malts och krossats,
svalts och silats ner i lavaglöden,
vilat som aska och sovit som mull-
den har än en gång valt
att resa sig ur döden!
Ja, resa sig och komma åter,
bara för sin egen skull
för den späda grönskans egen skull.

Hör hur den låter, hur den andas och sjunger,
skrattar och gråter-
hör hur grönskan låter, när den kommer åter!

1 kommentar:

Agneta Cecilia sa...

Min enda kommentar....ÄNTLIGEN!

Vår-Kramen!