Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2009-01-11

Frida Kahlo


Jag har för andra gången sett filmen FRIDA som handlar om den mexikanske konstnären Frida Kahlo. Jag fick den i julklapp av min dotter och vi såg den tillsammans. Salma Hayek spelar huvudrollen på ett fantastiskt trovärdigt sätt. Det är en film full av färger, smärta, passion och lidelse och den suggestiva musiken förstärker den förtätade atmosfären. Filmen berör och trollbinder. När man sett den vill man läsa mer om denna kvinna och hennes liv och fördjupa sig i hennes konstnärskap.
Frida föddes i Mexico 1907 och var som ung kvinna med om en allvarlig olycka som gjorde att hon bröt ryggen. Detta gjorde att hon resten av sitt liv fick utstå olidliga smärtor. Filmen handlar om hennes konstnärskap och hennes komplicerade kärlekförhållande med konstnären Diego Rivera som var notoriskt otrogen. Detta utspelas i en tid då politiska motsättningar präglade tillvaron innan andra världskriget.
Att ta del av detta människoöde och vad det gav till eftervärlden är en upplevelse som jag önskar många fler än som hittills har gjort det

Inga kommentarer: