Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2010-08-28

Malmöfestivalen Summering













Aktiviteterna var centrerade i år. Festivalen var på det stora hela mindre i omfattning än för några år sedan, så det var naturligt att festivalområdet minskat. Jag deltog 4 dagar av 8. Jag skulle varit där 2 dagar till, men vädret gjorde att lockelsen avtog. Att köra hem från Malmö 10 mil på natten och sedan upp och jobba dagen efter är ju en bromsande faktor. Det som var absolut sämre var hantverksmarknaden som i år fått tilldelat dåliga alternativ till platser att stå på, vilket gjorde att marknaden halverats. När det gällde mat, så var utbudet ung. detsamma och jag smakade inget nytt, men de grekiska gyrosen och grillspetten och chorrosen var fortfarande goda. Varför åker man till Malmö då under festivalveckan? Jo för musiken såklart. Och för att mysa med vänner. Det var för lite rockmusik och hårdrock tycker jag, men en del riktiga godbitar ändå. Winnerbäck var verkligen bra och showen som varade i 2 timmar var pedagogiskt väl upplagd med kontraster allt från Lasse själv med gitarren till brakande ljushow och barkgrundsfilmdukar och hela bandet med full kraft. Bra stämning bland publiken. Lokala förmågan Anna Herzman var absolut intressant att höra. Band of Horses tog en lite tillbaka till Stones med company tiden. Härligt! Mariza Horn kan man inte säga gjorde sig på den stora scenen, men Moto boy var väldigt annorlunda och jag sammanfattar hans musik som vacker och romantisk. Fredagens avslutning med Teddy bear var grymt häftig och gav en riktig kick. Mycket folk de dagarna jag var där och stämningen var väldigt god. Initiativet med bilkonsten och träskulpturerna var rolig. Att utnyttja posthusplatsen till 2 scener vara bra. Hoppas att staden investerar i fin stenläggning på marken och lite trädplantering för i så fall kan platsen bli en fantastiskt framtida samlingsplats för allehanda evenemang med lärarhögskolan och husen i västra hamnen som bakgrund. Kanon! Det är fantastiskt att man utan att planera långt i förväg och utan att betala en krona i biljettpriser kan få så många riktigt bra musikupplevelser. :

Inga kommentarer: