Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2010-02-04

Status: FAITH

Jag har varit på en mycket givande konferens i två dagar som handlade om kvalité. Lyssnade på många fantastiska föreläsningar. För att nämna några: Den nya kvinnliga svenska vd:n för Ikea samt en Headprincipal från schooldistrict north of Chikago och så skolledarna från två svenska skolor som fått pris i bästa skola när det gäller kvalité. En del gemensamma nämnare som bl.a. handlade om en gemensam värdegrund, samt ett systematiskt arbete för kvalitetssäkring. Jag deltog i konferensen med 6 kollegor på olika positioner i skolvärlden. Många möjligheter till bra diskussioner och reflexioner, och inte minst viktigt många glada skratt...Både under den goda middagen på kvällen eller över en öl eller ett glas vin i baren senare. Snöstormen rasade utanför, men vi hade ingen större olägenhet av den, utom när vi skulle ta oss mellan konferenslokalerna och hotellet. Men det var en övergående obehag. Friden stördes den andra dagen när vi skulle åka hem. Kollegorna på skolan hade stängt både skolverksamhet och Fritids i förtid på grund av snöoväder och brist på personal och bett en del föräldrar att hämta sina barn. Detta orsakade stort rabalder och hela tågresan hem satt jag i telefon med förvaltningschefen, tidningarna och personal…Hm…… Ett förhastat och felaktigt beslut när personalen inte visste hur de skulle göra eftersom vi inte hade skrivna riktlinjer för sådant och jag var inte på plats. Jag visste vad jag skulle göra när jag kom till jobbet idag. He he.

När jag kom hem var det snö, snö och åter snö på min lilla väg utanför huset. Jag började hacka med kraft i snövallen framför ingång och garage , men gav upp eftersom den blivit hård som sten under de här två dagarna. Jag ringde till min vän i nöden: kompisen med den stora lastaren. Han var ute och lastade snö på några andra småvägar , men kom ner vid halv 10 på kvällen och körde bort några skopor. Oj Oj vad skönt med såna vänner!

Full rulle idag på jobbet med anställningsintervju och flera personalsamtal. Hade också vår bekymmerspåg i 8:an inne hos mej på rummet. Läraren hade kastat ut honom och vaktmästaren kom med honom . Oj Oj OJ en hel del nya ord lärde jag mej under loppet av 5 minuter. Stenansiktet sprack upp i tårar när jag tyst efter en stund frågade hur han egentligen mådde. Efter en stund sjönk axlarna ner och han gick ut i elevcaféet och bakade.
Kände mycket saknad när jag körde hem. Funderade över hur mycket som kan rymmas av upplevelser under några dagar och hur mycket känslor som passerar mitt hjärta.
Faith: Är det att hålla fast vid en känsla av positivism samtidigt som att släppa taget.

1 kommentar:

Agneta Cecilia sa...

JA, så kan man också uttrycka det!

Ha en bra helg...i snön!
Kram