Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2010-10-13

En sotare på taket











Idag jobbade jag hemma, skulle göra upp strukturer för kunskapsuppföljning. Jag hade också beställt hit sotare som kom och skulle kolla så skorstenen va OK för att kunna sätta in en täljstens kamin. Jag har bestämt mej.....det skall bli av.... antingen nu direkt eller så efter jul när det blir kampanj. Det skall bli jättespännande. Jag har alltid önskat få kura framför brasan när det där hatade mörkret och regnet och blåsten ute infinner sig.
Sotaren klättrade snabbt upp på järnstegen som låg på taket. Han gick rakt upp utan att hålla sig i de framförvarande stegpinnarna. Och sen....sen balanserade han på taknocken i ca 10 meter...han flyttade inte ens stegen så den låg nära skorstenen. Han balanserade på nocken utan att hålla i något...oj oj oj jag hade hjärtat i halsgropen.Han lyste med ficklampan och kollade om det var OK. Därefter gick han tillbaka samma väg..otroligt...Jag var verkligen imponerad. Jag frågade om han inte hade trillat ner någon gång..jodå..många gånger, sa han ! Han var en man med nio liv såklart...ha ha. Skorstenen var OK så det är bara att köra igång.
Min trevliga elektriker var här också någon timme senare. På tre röda minuter verkade det som, så satte han in ett element och en lampa med strömbrytare i den blivande gästtoaletten..suveränt ! Nu skall jag bara kakla ett skydd för röruppgången och sätta tvättställ och toalett på plats.. Super! Körde till Malmö på kvällen på singelträff...ja inte vidare timing att jobba hemma den dagen.Nu var jag ju tvungen köra hela vägen till Malmö, trots att jag inte varit på jobbet idag. Men det gick inte lösa på annat sätt, det får man ta..singelträffen missar man ju inte. Men jag samåkte från Börringe med den nye bekantskapen från Anderslöv. Föreslog han skulle söka till bonde söker fru, så kunde ju jag också komma med ha ha....Förberedelse inför skolinspektionen på ledningsgruppsmötet imorgon. Tufft !

Inga kommentarer: