Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2011-04-24

Firat Påsk med en skräcködla och Sonetter av William Shakespeare


Västerbottenpaj, två nya röror, ägg, sill och en massa annat gott på Påskbordet. Trädgården blommar i blått och lila. Barnbarnen lekte ute och gjorde geggamojja i fågelbadet.  ”Jag vill inte vara påskkärring”, sa ena barnbarnet. ”Jag vill vara en skräcködla.” Kusinen tittade fascinerat på när hon (3 år) målade sig med blod runt hela munnen.   Mormor gick för länge i morgonrocken på Påskdagen för hon sa: ” Jag tänker gå till hamnen direkt, så klä på dej nu mormor” Där hittade vi många fina stenar och gjorde garage i sanden till plastbilarna.
På eftermiddagen var vi några st. och såg Ulf Lundells konstutställning. En del ganska spännande tavlor tyckte jag. Barnbarnet tyckte de målade människorna såg rädda ut. Där köpte jag en bok med William Shakespears Sonetter med underbara illustrationer av Ulf Lundell. En bok att bli glad av. Vi åkte till Mårten Pers källa och insöp den speciella atmosfären. Jag gillade hästarna smidda av järnvägsräls och barnbarnet var fascinerad av källan och av den suggestiva filmen om Ola Sivheds kontnärliga bana. När han sett filmen 10 gånger fick vi bära ut en skrikande unge. Han sa att filmen var jätteläskig men bra. Därefter till Brantevik och kollade på en sjörövarbåt. Sen hem och barnbarnet slocknade i bilen. När vi kom hem så blev det ritande av huvudfotingar och kolla på tågfilmer på youtube.  Imorgon ska jag på en Österlenrunda med väninna.

Inga kommentarer: