Ni som läser min blogg. Skriv gärna en kommentar.

2009-11-18

Mitt valnötsträd


Min mormor planterade en valnötskärna i en kruka på 70 talet. Denna kruka stod inomhus i flera år och planterades sen ut i trädgården hos min mor. Under många år växte trädet sakta upp till ett ganska stort träd. Jag flyttade till huset 2003 och väntade förgäves i många år på att det skulle bära frukt. Jag beskar trädet för att hålla tillväxten i schack. Förra året så mognade två nötter, vilket gjorde mej jätteentusiastisk. I år mognade 19 valnötter som jag njuter en och en på kvällarna när jag kommer från jobbet. Jättegoda!
Valnötsträd växer ursprungligen på Balkan, Turkiet och Libanon. Valnötsträd odlas en del i södra Sverige. Frukterna mognar dock inte alltid här och trädet skadas ibland av vinterkölden. Valnöten är ingen nöt utan en stenfrukt. Den innehåller 60% fleromättat fett, men också protein och mycket järn.

Inga kommentarer: